Zaloguj się lub włącz wersję mobilną
StartDodaj artykułMoje artykułyMoje kontoSzukaj artykułówPomocKontakt

Kategorie

Strona PDFStrona HTML

Labirynt Fauna - hiszpańska, mroczna baśń filmowa



ID artykułu: 6415 / 1740
URL: http://www.publikuj.org/6415

Dowiedz się więcej szczegółów o powstaniu Labirynty Fauna, jednego z najlepszych filmów jaki powstał w Hiszpanii. Wspaniała baśni dla dorosłych. Filmów który wzrusza, a jednocześnie wypełniony efektami specjalnymi.

Guillerma del Toro znany głównie z filmowych wersji komiksów jak Blade II czy Hellboy zaskoczył wszystkich wspaniałą pełną magii i baśni, lecz także okrutną i przerażającą opowieścią - Labiryntem Faunem. Ten nagrany w Madrycie i w języku hiszpańskim film, rozmachem wizualnym przekracza hollywockie produkcje. Dostał aż trzy oscary. Film opowiada o młodej Ofelii, która w czasie wojny domowej w Hiszpanii odkrywa, że istnieje jeszcze inny świat baśni wypełniony mitologicznymi stworzeniami. Niestety okazuje się szybko, że świat baśni jest równie niebezpieczny jak świat realny. Labirynt FaunaFilm najlepiej określają słowa mroczna baśń. Tytułowy Faun  z początku wydaje się postacią z horroru, perwersyjno-plugawym stworem z zakonów  jakby żywcem wyjętym z  okultystycznego rytuały. Jednak Faun, symbolizuje neutralną stronę natury, nie jest ani zły ani dobry. W filmie jest sędzią, oceniającym wykonanie zadania przez Ofelię. Co ciekawsze pomysł na Fauna narodził się z powtarzającego się snu Guillerma Del Toro. Faun "odwiedzał" przyszłego reżysera o północy gdy spał. Można więc powiedzieć że Ofelia jak żeńskim alter-ego Del Toro. Prawdziwym potworem jednak jest człowiek z krwi i kości, faszystowski oficer - ojczym Ofelii. To nie stwory z koszmarów są prawdziwie niebezpieczne, to rzeczywistość jest koszmarna.  Pierwsza wersja scenariusza powstała w notatniku Guillerma del Toro 20 lat przed rozpoczęciem zdjęć. Produkcją filmu zainteresowane były największe wytwórnie w Hollywood, jednak to sam reżyser nie był zainteresowany produkcją filmu w Hollywood, mimo iż wytwórnie oferowały podwojenie budżetu, jeśli tylko film kręcony będzie w języku angielskim. Od czasów pracy przy filmie "Mutant razem z hollywockimi producentami, Del Toro jest zniechęcony sposobem, w jaki producenci zmieniają jego wizję w gniot. Dlatego postanowił, że jego mroczniejsze, bardziej osobiste filmy, będą powstawać poza wielkimi wytwórniami. Romantyzm, idee, jakość filmu możliwa jest tylko do zachowania, gdy ma pełną kontrolą na powstawaniem i ostateczną wersją filmu. Ale dla Hollywood zachowuje lżejsze filmy jak Hellboy czy Blade II, które nastawione są bardziej na efekty, akcję niż na klimat czy przesłanie. Płyta z Muzyką z Labiryntu faunaReżyser postanowił nakręcić Labirynt Fauna poza USA w  Hiszpanii, dlatego usłyszymy język hiszpański a nie w standardowy angielski w dialogach filmu. Produkcją filmu zainteresowane były największe wytwórnie w Hollywood, jednak to sam reżyser nie był zainteresowany produkcją filmu w Hollywood, mimo iż wytwórnie oferowały podwojenie budżetu, jeśli tylko film kręcony będzie w języku angielskim. Interesowała go tylko pełna kontrola nad wyglądem filmu, nawet jeśli to oznacza mniejsze wpływy do kas kin. Mimo iż powstawał poza Stanami Labirynt jest filmem, który pod względem wykonania, zdjęć i efektów specjalnych nie ustępuje produkcją z Hollywood, a często je przewyższa. Wygląd postaci, scenografia, charakteryzacja jest wyjątkowa - zostały docenione przez akademię aż trzema Oskarami.   Labirynt był pomyślany jako mroczna baśń z realnie przedstawioną przemocą, film nieodpowiedni dla młodszej widowni. Producenci w Hollywood Chcieliby, aby ostre sceny zostały złagodzone, a przecież to one tworzą wymowę takiego filmu, pokazują mroczną stronę ludzi i okrucieństwo wojny. Żeby nagrać Labirynt Fauna reżyser zrezygnował z pracy nad największymi produkcjami, jak "Opowieści z Narni".  Labirynt jest duchowym następcą Kręgosłupa Diabła - filmu, którego fabuła dzieje się w czasie wojny domowej w Hiszpanii w latach 30. Jednak reżyser postanowił, że Labirynt to będzie mroczna baśń - z wyraźnym kontrastem pomiędzy światem rzeczywistym a światem mitologicznym. Jednak zanim doszło do rozpoczęcia zdjęć do Labiryntu Fauna, del Toro musiał zdobyć niezbędne umiejętności techniczne, musiał nauczyć się operować kolorem, cieniami, zdjęciami, ruchem kamery, pracować z ucharakteryzowanymi aktorami i efektami specjalnymi. Dlatego następnym krokiem w jego karierze jest ekranizacja komiksu Mike Mignolia "Hellboy". Drugą pasją Del Toro po kinie są komiksy. Jest zapalonym kolekcjonerem, aby pomieścić kolekcję komiksów i filmów, kupił drugi dom. Ekranizacja Hellboya była dla niego spełnieniem marzeń. Po premierze Hellboya zaczyna pracę nad scenariuszem do Labiryntu. Dla Guiltermo równie ważna jest fabuła jak i strona graficzne. Dla każdego ujęcia tworzy opisujące rysunki. Wygląd i klimat ujęcia tak samo przekazują fabułę jak wypowiedzi bohaterów. Inspiracjami dla grafiki filmy były grafiki Arthura Rackhama, Edmunda Dulaca oraz Kay Nielsen (ilustratorów książek dla dzieci), jak i hiszpański i meksykański horror z lat 60. Do głównej roli - młodziutkiej Ofelii - została wybrana Ivana Baquero. Na zdjęciach próbnych tak dobrze sobie poradziła, że swoją grą doprowadziła kamerzystę i żonę reżysera do płaczu. Labirynt Fauna - hiszpański plakatPo zebraniu ekipy rozpoczęły się zdjęcia, jak mówi sam reżyser: "Wszystko, co mogło pójść źle, poszło źle. Nawet pogoda nie sprzyjała, gorące hiszpańskie lato, spowodowało tak duże zagrożenie pożarowe, że ekipa nie mogła wejść do lasu, aby nagrać scenę bitwy". Cały sprzęt ciągle się psuł, zwłaszcza lalki od efektów specjalnych. Wiele scen które w pierwotnym zamyśle miały być nagrane przy użyciu lalek sterowanych przez kukiełkarzy, musiało powstać w pamięci komputera, narysowanych przez grafików.
Wydawano tyle pieniędzy, że aż finansujący film zagrozili, "albo ograniczycie koszty, albo przerywamy nagrywanie". Reżyser i producenci odpowiedzieli oddając swoje honoraria za Labirynt Fauna.. Reżyser filmu spędził ponad miesiąc pracując nad angielskimi napisami. Chciał, aby dialogi w języku angielskim dokładnie odwzorowywały oryginalną hiszpańską wersję. Pracował samodzielnie, gdyż nie chciał, aby tłumaczenie była tak słabe jak w jego poprzednim filmie "Kręgosłupa Diabła". Powstał film niepowtarzalny, i tak pod względem fabuły jak i pod względem graficznym. Film zarobił na siebie, zysk przekroczył trzykrotnie koszty wyprodukowania filmu. Zabrał ogromną ilość nagród w tym dostał trzy oscary (zdjęcia, charakteryzację, scenografię).  A do legendy przeszła już ponad 22 minutowa owacja na stojąca po premierze w Cannes. Jeśli do tej pory go nie widziałeś, zapraszam do obejrzenia, jest to Film, który na długo pozostanie w pamięci.

 Opcje
Aktywacja: 09/08/10 12:00, odsłony: 2039
Słowa kluczowe: labirynt fauna, filmy w języku hiszpańskim
 Zamknij Ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, kliknij tutaj aby dowiedzieć się więcej.